Page 82 - Life in Life - Nisan 2015
P. 82

life  GÜNCEL
          Kadın Olmak





          Modernleşme Sürecinde Kadına Bakış                       görürsek, burada Ademi tartışmadan Havva’nın  bu
          Ve Yansımaları                                           sonucun doğmasına etkisi olmuş mudur? Diye dü-
                                                                   şünebilir mi yiz?  Sorumlulukları olan bir Havva’ dan
          Kadını hangi yönüyle konuşmalı? Nereden başlama-
          lı? Tarih boyunca insan neslini kucağında büyüten        bahsedilebilir mi?
          anneyi mi? Adına aşk şiirleri yazılan sevgiliyi mi? Ef-  Adem özne Havva nesne mi dir? Havva eğe kemiğin-
          sanelerdeki kadını mı anlatılmalı? Sanayi Devrimin-      den mi? Kırılgan mı? Ana vatanın bir parçası mı? İn-
          de emekçi, Osmanlı’da Sultan koltuğundaki kadın-         sanlığın  ilk anasına yüklenen anlamın içeriği önemli
          ları mı hatırlamalı? Batılılaşma sürecinde kendisine     olmalı.
          birçok yasal hakların verildiği, fakat hala dezavan-     Anadolu  da  bulunan  Kibele  heykelcikleri  kadının
          tajlı gruplardan çocuk, yaşlı ve engellilerin yanında    anneliğini ve üretkenliğini öne çıkardığı için kadının
          zaman zaman adının geçtiği yetişkin, reşit ve sağlıklı   değerine negatif etki mi yapmıştır? Kerem’in Aslı’sı,
          ama sosyal politikaların desteğine ihtiyaç duyan ka-     Mecnun’un  Leyla’sı olmak tarihi süreçte kadın kim-
          dını mı tartışmalı? Kırsalda bin bir çabayla geçim der-  liğine nasıl bir katkı sağlamıştır?
          dine ortak olan kadını da unutulmamalı.                  Üreten, yetiştiren,  büyüten,  seven, sevilen,  bekle-
                                                                          nen,  özlenen  yönüyle  kadın.  Anadolu’  da
                                                                          “koyunu oğlu güder, anası sağar.” deyimiyle
                                                                          kadın. Ekonomik, sosyal ve   Geleneksel top-
                                                                          lumlar kadınların toplumsal rollerini, görev-
                                                                          lerini kendi örf, adet ve geleneklerine göre
                                                                          verirler.  Bu    yapılarda  ilişkiler  birbirine  ba-
                                                                          ğımlıdır. Sosyal bağları uzun yılların birikimi
                                                                          olan  geleneksel  ilişkiler  belirler.    Ancak  18
                                                                          yy. dan sonra kadınlar Sanayi Devriminin ve
                                                                          devamında gelişen  modernitenin de etkile-
                                                                           mesiyle  kadın kimliği üzerindeki geleneksel
                                                                           yapının etkisi gittikçe azalmış ve ‘’kadın so-
                                                                           runu, kadınların sorunları’ ’kavramsal olarak
                                                                          tartışılırken  kadınlara  yönelik  haklar,    ayrı-
          Kadın konusu neden önemlidir? Başlangıçta iki cins       calıklar  vb.  mevzuatlarla  belirlenmeye  devam  et-
          insandan biri olarak yaratılmış olan kadın neden ayrı    mektedir. Bütün olumlu gelişmeleri kadınlar adına
          ele alınarak tartışılır hale gelmiştir? Kadın da, erkek   kazanımlardır diyebiliriz. Fakat, kadının ve diğer de-
          de birbirinden farklıdır diyorsak; bu nasıl bir farktır?   zavantajlı grupların hak ve özgürlükleri,  toplumsal
          Burada belirleyici olan nedir?                           süreçte ortaya çıkan problemlerinin çözümü  bireyin
          Rivayetlerdeki  Havva  figürünü  hatırlayalım.  Havva    ve toplumun yararına olacak şekilde yasalarla belir-
          günaha düşüren varlık mı dır? Ya da Adem’ in ar-         lenmesiyle modern bir toplumsal yapılanmadan söz
          kadaşı mı? Dünyaya ilk insan yavruları olarak doğan      edebiliriz.
          Kabil ile Habil’ in anneleri olmak mı dır? Havva’ yı      Batılılaşma ve modernleşme sürecinde bizim kadı-
          önemli kılan? Ama Havva bu yönüyle hiç anılmaz.          nımızın serüveni de kendine özgü gelişmiştir.
          Kabil’ i kötülüklerin, Habil’ i iyiliklerin başlatıcısı gibi



      82
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87